Закон України

„Про позашкільну освіту”

Дата набрання чинності:
1 серпня 2000 року

Закон визначає державну політику у сфері позашкільної освіти, її правові, соціально-економічні, а також організаційні, освітні та виховні засади.

Законом (стаття 5) передбачена структура позашкільної освіти:
  • позашкільні навчальні заклади;
  • інші навчальні заклади як центри позашкільної освіти у позаурочний час, до числа яких належать: загальноосвітні навчальні заклади незалежно від підпорядкування, типів і форм власності, в тому числі школи соціальної реабілітації, міжшкільні навчально-виробничі комбінати, професійно-технічні та вищі навчальні заклади І-ІІ рівнів акредитації;
  • гуртки, секції, клуби, культурно-освітні, спортивно-оздоровчі, науково-пошукові об’єднання на базі загальноосвітніх навчальних закладів, міжшкільних навчально-виробничих комбінатів, професійно-технічних та вищих навчальних закладів І-ІІ рівнів акредитації;
  • клуби та об’єднання за місцем проживання незалежно від підпорядкування, типів і форм власності;
  • культурно-освітні, фізкультурно-оздоровчі, спортивні та інші навчальні заклади, установи;
  • фонди, асоціації, діяльність яких пов’язана із функціонуванням позашкільної освіти.

Вихованці, учні і слухачі мають право на здобуття позашкільної освіти відповідно до їх здібностей, обдарувань, уподобань та інтересів.

Позашкільна освіта здобувається  громадянами у позаурочний та поза навчальний час у позашкільних навчальних закладах та інших навчальних закладах як центрах позашкільної освіти незалежно від підпорядкування, типів і форм власності, в тому числі в школах соціальної реабілітації, міжшкільних навчально-виробничих комбінатах, професійно-технічних та вищих навчальних закладах І-ІІ рівнів акредитації.

Іноземці та особи без громадянства, які перебувають в Україні на законних підставах, здобувають позашкільну освіту у порядку, встановленому громадянам України.

Одними із основних завдань позашкільної освіти є:
  • виховання громадян України;
  • виховання у вихованців, учнів і слухачів патріотизму, любові до України, поваги до народних звичаїв, традицій, національних цінностей Українського народу, а також інших націй і народів;
  • виховання у вихованців, учнів і слухачів шанобливого ставлення до родини та людей похилого віку;
  • вдосконалення фізичного розвитку вихованців, учнів і слухачів, пошук його нових форм; профілактика бездоглядності, правопорушень;
  • формування здорового способу життя вихованців, учнів і слухачів.

Центральні та місцеві органи виконавчої влади, у сфері управління яких перебувають позашкільні навчальні заклади та які проводять діяльність у сфері позашкільної освіти, здійснюють управління діяльністю зазначених навчальних закладів незалежно від підпорядкування, типів і форм власності.

Керівництво позашкільним навчальним закладом здійснює його директор. Колегіальним органом управління позашкільним навчальним закладом є педагогічна рада, повноваження якої визначаються Положенням про позашкільні навчальні заклади. Органом громадського самоврядування позашкільного навчального закладу є загальні збори (конференція) колективу позашкільного навчального закладу.

У позашкільному навчальному закладі можуть функціонувати методичні об’єднання, відділи, відділення, що охоплюються учасників навчально-виховного процесу та спеціалістів певного професійного спрямування.

Позашкільний навчальний заклад за своїми організаційно-правовими формами може бути державної, комунальної або приватної форми власності (стаття 12 Закону).

Позашкільні навчальні заклади можуть бути комплексними та профільними.

Комплексні позашкільні навчальні заклади організовують роботу з вихованцями, учнями і слухачами за різними напрямами позашкільної освіти (художньо-естетичним, туристсько-краєзнавчим, еколого-натуралістичним, науково-технічним, дослідницько-експериментальним, фізкультурно-спортивним або спортивним, військово-патріотичним та ін.). До комплексних позашкільних навчальних закладів належать палаци, будинки дітей та юнацтва, центри дитячої та юнацької творчості.

Профільні позашкільні навчальні заклади організовують роботу за певним напрямом позашкільної діяльності. До профільних позашкільних навчальних закладів належать центри, клуби туристсько-краєзнавчі, науково-технічної, еколого-натуралістичної, спортивно-оздоровчої тощо. Перелік типів позашкільних навчальних закладів затверджується Кабінетом Міністрів України.

Творчі об’єднання позашкільного навчального закладу класифікуються за трьома рівнями:
  • початковий  рівень – творчі об’єднання загальнорозвиваючого спрямування, що сприяють виявленню здібностей, обдарувань вихованців, учнів і слухачів або розвитку їх інтересу  до творчої діяльності;
  • основний рівень – творчі об’єднання, які розвивають стійкі інтереси вихованців, учнів і слухачів, дають їх знання, практичні уміння і навички, задовольняють потреби у професійній орієнтації;
  • вищий рівень – творчі об’єднання за інтересами для здібних і обдарованих вихованців, учнів і слухачів.

Позашкільний навчальний заклад визначається юридичною особою з дня реєстрації його статуту, які затверджуються:
  • спеціально уповноваженим центральним органом виконавчої влади в галузі освіти або іншими центральними органами виконавчої влади в галузі освіти, що засновані на державній формі власності і перебувають у сфері їх управління;
  • Радою міністрів Автономної Республіки Крим, що засновані на комунальній формі власності і перебувають у сфері її управління;
  • обласними, Київською та Севастопольською міськими, районними державними адміністраціями, що засновані на комунальній формі власності і перебувають у сфері їх управління.

Порядок створення, реорганізація та ліквідації позашкільних навчальних закладів затверджується Кабінетом Міністрів України. Державні та комунальні позашкільні навчальні заклади здійснюють свою діяльність після реєстрації статуту. Приватні позашкільні навчальні заклади здійснюють свою освітню діяльність після реєстрації статуту  та за наявності ліцензії, виданої в установленому законодавством порядку.

Закон передбачає, що тривалість занять у позашкільному навчальному закладі визначається навчальними планами і програмами з урахуванням психофізіологічного розвитку та допустимого навантаження для різних вікових категорій і становить для вихованців, учнів і слухачів:
  • віком від 5 до 6 років – 30 хвилин;
  • віком від 6 до 7 років – 35  хвилин;
  • інші – 45 хвилин.

Положення про порядок організації індивідуальної та групової роботи в позашкільних навчальних закладах затверджується спеціально уповноваженим центральним органом виконавчої влади в галузі освіти.

Позашкільні навчальні заклади видають своїм випускникам відповідні документи про позашкільну освіту в порядок, встановленому спеціально уповноваженим центральним органом виконавчої влади в галузі освіти. Випускникам, які в установленому порядку склали кваліфікаційні іспити, видається  документ про позашкільну освіту.

Зразки документів про позашкільну освіту затверджуються Кабінетом Міністрів України.

Педагогічним працівником позашкільного навчального закладу повинна бути особа з високими моральними якостями, яка має вищу педагогічну або іншу фахову освіту, належний рівень професійної підготовки, здійснює педагогічну діяльність, забезпечує результативність та якість своєї роботи, фізичний та психічний стан здоров’я якої дозволяє виконувати професійні обов’язки в позашкільних навальних закладах. Педагогічним працівником позашкільного навчального закладу може бути також народний умілець з високими моральними якостями за умови забезпечення належної результативності навчально-виховного процесу.

Законом передбачено, що педагогічним працівникам позашкільних навчальних закладів незалежно від підпорядкування, типів і форм власності надається щорічна основна відпустка тривалістю не менше 42 календарних днів у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України. Також педагогічні працівники позашкільних навчальних закладів мають право на пенсію за вислугою років за наявності педагогічного стажу роботи не менше ніж 25 років.

Фінансування державних, комунальних позашкільних навчальних закладів здійснюється за рахунок коштів відповідних бюджетів, приватних позашкільних навчальних закладів – за рахунок коштів засновників (власників).

Законом (стаття 28) передбачено, що державні, комунальні і приватні позашкільні навчальні заклади можуть надавати платні послуги відповідно до переліку, затвердженого Кабінетом Міністрів України, та у порядку, встановленому спеціально уповноваженим центральним органом виконавчої влади в галузі освіти, за погодженням з Міністерством фінансів України та центральним органом виконавчої влади з питань економічної політики. Платні послуги можуть надаватися за напрямами діяльності позашкільного навчального закладу.

Органи управління позашкільною освітою, установи і навчальні заклади системи позашкільної освіти мають право укладати угоди про співробітництво, встановлювати прямі зв’язки з органами управління освітою та навчальними закладами зарубіжних країн, міжнародними організаціями, фондами у встановленому законодавством порядку.

Законом визначено відповідальність посадових осіб і громадян, винних у порушені законодавства про позашкільну освіту. Шкода, заподіяна позашкільним навчальним закладам вихованцям, учням і слухачам, відшкодовується відповідно до законів України.
Увага! Інформація застаріла через те, що цей розділ тимчасово не оновлюється!


вгору