Про нафту і газ
Верховна Рада України; Закон від 12.07.20012665-III
Документ 2665-14, чинний, поточна редакція — Редакція від 12.07.2015, підстава 521-19
 

Сторінки:  [ 1 ]  2
наступна сторінка »  

                                                          
З А К О Н У К Р А Ї Н И
Про нафту і газ

( Відомості Верховної Ради України (ВВР), 2001, N 50, ст.262 )
{ Із змінами, внесеними згідно із Законами
N 1344-IV ( 1344-15 ) від 27.11.2003, ВВР, 2004, N 17-18, ст.250
N 1578-IV ( 1578-15 ) від 04.03.2004, ВВР, 2004, N 23, ст.324
N 2285-IV ( 2285-15 ) від 23.12.2004, ВВР, 2005, N 7-8, ст.162
N 2505-IV ( 2505-15 ) від 25.03.2005, ВВР, 2005, N 17, N 18-19,
ст.267
N 3235-IV ( 3235-15 ) від 20.12.2005, ВВР, 2006, N 9, N 10-11,
ст.96
N 489-V ( 489-16 ) від 19.12.2006, ВВР, 2007, N 7-8, ст.66
N 107-VI ( 107-17 ) від 28.12.2007, ВВР, 2008, N 5-6, N 7-8,
ст.78 }
{ Додатково див. Рішення Конституційного Суду
N 10-рп/2008 ( v010p710-08 ) від 22.05.2008 }
{ Із змінами, внесеними згідно із Законами
N 309-VI ( 309-17 ) від 03.06.2008, ВВР, 2008, N 27-28, ст.253
N 2154-VI ( 2154-17 ) від 27.04.2010, ВВР, 2010, N 22-23,
N 24-25, ст.263
N 2467-VI ( 2467-17 ) від 08.07.2010, ВВР, 2010, N 48, ст.566 }
{ Додатково див. Рішення Конституційного Суду
N 22-рп/2010 ( v022p710-10 ) від 30.11.2010 }
{ Із змінами, внесеними згідно із Законами
N 2774-VI ( 2774-17 ) від 03.12.2010, ВВР, 2011, N 22, ст.151
N 2856-VI ( 2856-17 ) від 23.12.2010, ВВР, 2011, N 29, ст.272
N 5406-VI ( 5406-17 ) від 02.10.2012, ВВР, 2013, N 41, ст.551
N 5460-VI ( 5460-17 ) від 16.10.2012, ВВР, 2014, N 2-3, ст.41
N 406-VII ( 406-18 ) від 04.07.2013, ВВР, 2014, N 20-21, ст.712
N 1645-VII ( 1645-18 ) від 14.08.2014, ВВР, 2014, N 39, ст.2014
N 521-VIII ( 521-19 ) від 16.06.2015, ВВР, 2015, N 32, ст.307 }
{ У тексті Закону слова "спеціально уповноваженим центральним
органом виконавчої влади в галузі геології та використання
надр" в усіх відмінках і числах замінено словами
"спеціально уповноважений центральний орган виконавчої
влади з геологічного вивчення та забезпечення раціонального
використання надр" у відповідному відмінку і числі згідно
із Законом N 1578-IV ( 1578-15 ) від 04.03.2004 }
{ У тексті Закону слова "спеціально уповноважений центральний
орган виконавчої влади з геологічного вивчення та
забезпечення раціонального використання надр" у всіх
відмінках і числах замінено словами "центральний орган
виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері
геологічного вивчення та раціонального використання надр"
у відповідному відмінку і числі, а слова "спеціально
уповноважений центральний орган виконавчої влади, до відання
якого віднесені питання державного регулювання нафтогазової
галузі" в усіх відмінках замінено словами "центральний орган
виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує
державну політику в нафтогазовому комплексі" у відповідному
відмінку згідно із Законом N 5460-VI ( 5460-17 ) від
16.10.2012 }

Цей Закон визначає основні правові, економічні та
організаційні засади діяльності нафтогазової галузі України та
регулює відносини, пов'язані з особливостями користування
нафтогазоносними надрами, видобутком, транспортуванням,
зберіганням та використанням нафти, газу та продуктів їх переробки
з метою забезпечення енергетичної безпеки України, розвитку
конкурентних відносин у нафтогазовій галузі, захисту прав усіх
суб'єктів відносин, що виникають у зв'язку з геологічним вивченням
нафтогазоносності надр, розробкою родовищ нафти і газу, переробкою
нафти і газу, зберіганням, транспортуванням та реалізацією нафти,
газу та продуктів їх переробки, споживачів нафти і газу та
працівників галузі.
Розділ I
ЗАГАЛЬНІ ПОЛОЖЕННЯ
Стаття 1. Визначення термінів
У цьому Законі наведені нижче терміни вживаються у такому
значенні:
нафтогазова галузь - галузь економіки України, яка разом з
іншими галузями забезпечує пошук, розвідку та розробку родовищ
нафти і газу, транспортування, переробку, зберігання і реалізацію
нафти, газу та продуктів їх переробки;
відправники - фізичні або юридичні особи усіх форм власності,
які забезпечують доставку на приймальні термінали підприємств
магістрального трубопровідного транспорту нафти, газу або
продуктів їх переробки відповідно до укладених угод;
внутрішня транспортна послуга - переміщення територією
України нафти і газу та продуктів їх переробки як власного
виробництва, так і тих, що надійшли з інших країн, для задоволення
потреб споживачів України;
газ - корисна копалина, яка являє собою суміш вуглеводнів та
невуглеводневих компонентів, перебуває у газоподібному стані за
стандартних умов (тиску 760 мм ртутного стовпа і температури
20 град. C) і є товарною продукцією;
геологічне вивчення нафтогазоносності надр - комплекс робіт
(геологічне знімання, геофізичні, геохімічні, аерокосмогеологічні
дослідження, прямі пошуки, буріння і випробування свердловин,
дослідно-промислова розробка, науково-дослідні і тематичні роботи,
їх аналіз та узагальнення), що проводяться з метою вивчення
геологічної будови і нафтогазоносності надр на певній території;
гірничий відвід - частина нафтогазоносних надр, надана
користувачам для промислової розробки родовищ нафти і газу або для
створення та експлуатації підземних сховищ газу, нафти і продуктів
їх переробки;
ділянка нафтогазоносних надр - обмежена по площі і глибині
частина земної кори, на яку у встановленому порядку надається
спеціальний дозвіл на користування нафтогазоносними надрами;
дослідно-промислова експлуатація підземного сховища газу -
проведення на вибраному для створення сховища об'єкті комплексу
робіт, включаючи дослідні закачування та відбирання газу, з метою
уточнення можливого максимального об'єму зберігання газу, інших
гірничо-геологічних параметрів і техніко-економічних показників
сховища та вибору раціонального варіанта його повного
облаштування;
дослідно-промислова розробка родовища нафти і газу - стадія
геологічного вивчення родовища, на якій здійснюється видобуток з
родовища обмеженої кількості нафти і газу з метою визначення його
промислової цінності, уточнення гірничо-геологічних та
технологічних параметрів, необхідних для підрахунку запасів нафти,
газу і супутніх компонентів та обгрунтування вибору раціонального
методу (технології) промислової розробки родовища;

{ Абзац одинадцятий статті 1 виключено на підставі Закону
N 2467-VI ( 2467-17 ) від 08.07.2010 }

угода про умови користування нафтогазоносними надрами, яка є
невід'ємною частиною спеціального дозволу на користування
нафтогазоносними надрами, - угода між центральним органом
виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері
геологічного вивчення та раціонального використання надр та
заявником на отримання спеціального дозволу на користування
нафтогазоносними надрами про технічні, технологічні,
організаційні, фінансові, економічні, соціальні, екологічні
зобов'язання сторін та про порядок регулювання відносин між ними в
процесі користування нафтогазоносними надрами на наданій ділянці
надр;
магістральний трубопровідний транспорт нафти і газу -
технологічний комплекс - окремий трубопровід (або сукупність
трубопроводів) та пов'язані з ним єдиним технологічним процесом
об'єкти, за допомогою яких здійснюється постачання нафти і газу
споживачам, включаючи транзитне постачання через територію
України;
користування нафтогазоносними надрами - геологічне вивчення і
розробка нафтогазоносних надр з метою пошуку та розвідки родовищ
нафти й газу, видобутку нафти й газу або їх зберігання, повернення
(захоронення) супутніх і стічних вод, інших відходів, що
видобуваються в процесі розвідки і розробки родовищ нафти і газу;
користувач нафтогазоносними надрами - юридична або фізична
особа, що має спеціальний дозвіл на користування нафтогазоносними
надрами з метою пошуку та розвідки родовищ нафти і газу, видобутку
нафти і газу або їх зберігання, повернення (захоронення) супутніх
і стічних вод, інших відходів, що видобуваються в процесі розвідки
і розробки родовищ нафти і газу;
нафта - корисна копалина, що являє собою суміш вуглеводнів та
розчинених в них компонентів, які перебувають у рідкому стані за
стандартних умов (тиску 760 мм ртутного стовпа і температури
20 град. C), і є товарною продукцією;
нафтогазоносні надра - розташована під поверхнею суші та дном
водоймищ частина земної кори, що простягається до глибин,
доступних для геологічного вивчення та освоєння, яка містить
нафту, газ та супутні їм компоненти;
перевалювальний комплекс - комплекс споруд для приймання,
накопичення, тимчасового зберігання та перевантаження з одного
виду транспорту на інший нафти, нафтопродуктів та скрапленого
газу;
підземне сховище нафти, газу чи продуктів їх переробки -
технологічний комплекс, штучно створений в природній або штучній
ємності надр накопичувач нафти чи газу і технологічно поєднані з
ним споруди, які служать для періодичного наповнення, зберігання і
відбирання нафти, газу чи продуктів їх переробки для постачання
споживачам;
поклад нафти і газу - одиничне природне скупчення нафти і
газу в надрах;
промислова експлуатація підземного сховища нафти і газу -
закачування у підземне сховище або вилучення з нього нафти чи
газу;
промислова розробка родовища нафти і газу - технологічний
процес вилучення з родовища нафти, газу та супутніх їм корисних
компонентів, що здійснюється на основі відповідних проектних
документів після завершення геологічного вивчення родовища,
геолого-економічної оцінки і затвердження у встановленому порядку
запасів нафти, газу і супутніх компонентів;
родовище нафти і газу - природне скупчення нафти і газу, що
складається з одного чи кількох покладів, які в плані
(горизонтальній проекції) частково або повністю збігаються між
собою;
розробка родовища нафти і газу - технологічний процес
вилучення з родовища нафти, газу та супутніх їм корисних
компонентів, який складається з двох послідовних етапів -
дослідно-промислової розробки родовища та промислової розробки
родовища;
спеціальний дозвіл на користування нафтогазоносними надрами -
документ, що видається центральним органом виконавчої влади, що
реалізує державну політику у сфері геологічного вивчення та
раціонального використання надр і засвідчує право юридичної чи
фізичної особи, якій цей документ виданий, на користування
нафтогазоносними надрами протягом часу, в межах ділянки надр, на
умовах, передбачених у цьому документі;
транзит нафти, газу та продуктів їх переробки
трубопроводами - переміщення відповідно до укладених угод
магістральними трубопроводами територією України між прикордонними
пунктами приймання та здавання або на перевалювальні комплекси
нафти, газу та продуктів їх переробки, що надійшли з території
інших держав і призначені для споживачів за межами України, а
також переміщення по магістральних трубопроводах нафти, газу та
продуктів їх переробки, пов'язане з наданням послуг з тимчасового
їх зберігання або переробки на території України з подальшим
переміщенням за її межі;
транспортна послуга - виробничі операції з приймання,
переміщення, здавання, тимчасового зберігання і перевантаження
нафти, газу та продуктів їх переробки.
Стаття 2. Сфера дії Закону
Дія цього Закону поширюється на відносини, що виникають у
зв'язку з геологічним вивченням нафтогазоносності надр, розробкою
родовищ нафти і газу, зберіганням, транспортуванням та реалізацією
нафти, газу та продуктів їх переробки, незалежно від форм
власності господарюючих суб'єктів - учасників таких відносин.
Дія цього Закону не поширюється на відносини, які регулюються
Законом України "Про угоди про розподіл продукції" ( 1039-14 ). { Частина друга статті 2 із змінами, внесеними згідно із Законом
N 5406-VI ( 5406-17 ) від 02.10.2012 }
Стаття 3. Законодавство про нафту і газ
Відносини, пов'язані з користуванням нафтогазоносними
надрами, видобутком, транспортуванням, зберіганням та реалізацією
нафти, газу та продуктів їх переробки, регулюються Кодексом
України про надра ( 132/94-ВР ), Законом України "Про
трубопровідний транспорт" ( 192/96-ВР ), Законом України "Про
угоди про розподіл продукції", іншими нормативно-правовими актами,
а також цим Законом з питань, пов'язаних з особливостями
нафтогазової галузі.
Стаття 4. Особливості регулювання відносин у нафтогазовій
галузі
Регулювання відносин у нафтогазовій галузі має особливості,
пов'язані з об'єктивними умовами функціонування галузі:
постійним і безперервним збалансуванням видобутку, постачання
і споживання газу, для забезпечення якого встановлюється єдине
диспетчерське (оперативно-технологічне) управління Єдиною
газотранспортною системою України;
наявністю Єдиної газотранспортної системи України для
газопостачання споживачів;
підвищеною вибухо- та пожежонебезпечністю газу, нафти та
продуктів їх переробки і необхідністю у зв'язку з цим підтримання
надійності та безпеки експлуатації об'єктів нафтогазової галузі.
Стаття 4-1. Особливості регулювання відносин у нафтогазовій
галузі підприємств, частка держави у статутному
капіталі яких 50 відсотків та більше,
господарських товариств, 50 відсотків
та більше акцій (часток, паїв) яких знаходяться
у статутних капіталах інших господарських
товариств, акціонером яких є держава і володіє
в них контрольним пакетом акцій
Підприємства, частка держави у статутному капіталі яких
50 відсотків та більше, господарські товариства, 50 відсотків та
більше акцій (часток, паїв) яких знаходяться у статутних капіталах
інших господарських товариств, акціонером яких є держава і володіє
в них контрольним пакетом акцій, а також дочірні підприємства,
представництва та філії таких підприємств і товариств, учасники
договорів про спільну діяльність, та/або особи, уповноважені
договорами про спільну діяльність, укладеними за участю зазначених
підприємств, щомісячно здійснюють продаж нафти сирої і газового
конденсату власного видобутку, видобутих на підставі спеціальних
дозволів на користування нафтогазоносними надрами (крім обсягів,
що використовуються на власні технологічні потреби), а також
скрапленого газу - виключно на біржових аукціонах.
Стартова ціна (без урахування податку на додану вартість та
витрат на транспортування, постачання і зберігання) на біржових
аукціонах для нафти та газового конденсату визначається на
підставі митної вартості нафти за даними центрального органу
виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну
податкову і митну політику, за 15 днів, що передують даті
реєстрації заявок на проведення біржового аукціону, та з
урахуванням надбавки за якість для нафти сирої і газового
конденсату. Зниження ціни на нафту або на газовий конденсат на
біржових аукціонах нижче стартової ціни не допускається. { Частина друга статті 4-1 із змінами, внесеними згідно із
Законами N 5460-VI ( 5460-17 ) від 16.10.2012, N 406-VII
( 406-18 ) від 04.07.2013 }
Порядок організації та проведення біржових аукціонів з
продажу нафти сирої і газового конденсату власного видобутку,
скрапленого газу ( 570-2014-п ), визначення стартових цін на
таких аукціонах, надбавок за якість для нафти сирої і газового
конденсату, а також порядок визначення обсягів реалізації на
біржових аукціонах скрапленого газу для потреб населення
встановлюються Кабінетом Міністрів України.
Передача покупцям нафти сирої і газового конденсату
здійснюється на родовищах або вузлах обліку суб'єктів
господарювання, визначених частиною першою цієї статті.
Відвантаження придбаних на біржових аукціонах нафти сирої і
газового конденсату здійснюється залізничним, автомобільним або
трубопровідним транспортом. Спосіб відвантаження та напрямок
транспортування визначаються покупцем у відповідних договорах
купівлі-продажу.
У разі якщо ціна, за якою здійснюється реалізація нафти сирої
і газового конденсату на біржових аукціонах, нижча за стартову
ціну, яка визначена згідно з частиною другою цієї статті, суб'єкти
господарювання, визначені частиною першою цієї статті, сплачують
до державного бюджету штраф у розмірі 100 відсотків різниці
вартості, обчисленої за стартовою ціною та фактичними цінами
реалізації. Стягнення таких штрафів здійснюється органами
доходів і зборів за поданням центрального органу виконавчої влади,
що забезпечує формування та реалізує державну політику в
нафтогазовому комплексі. { Частина п'ята статті 4-1 із змінами, внесеними згідно із
Законами N 5460-VI ( 5460-17 ) від 16.10.2012, N 406-VII
( 406-18 ) від 04.07.2013 }
Якщо під час чергового біржового аукціону виставлені на
продаж обсяги нафти сирої або газового конденсату не були
реалізовані повністю або частково, вони виставляються на
додатковий біржовий аукціон, що проводиться того самого
календарного місяця. У разі якщо продаж зазначених обсягів нафти
сирої і газового конденсату не відбувся на додатковому біржовому
аукціоні або додатковий біржовий аукціон не був проведений,
нереалізовані обсяги нафти сирої і газового конденсату на підставі
договору купівлі-продажу за стартовою ціною додаткового біржового
аукціону реалізуються Національній акціонерній компанії "Нафтогаз
України". Національна акціонерна компанія "Нафтогаз України"
оплачує відвантажені обсяги нафти сирої і газового конденсату
протягом 30 днів з дати укладення договору купівлі-продажу.
З метою дотримання вимог цієї статті передання нафти сирої,
газового конденсату та скрапленого газу на умовах договорів
комісії, давальницької переробки, інших договорів, що не
передбачають передання права власності на них, не допускається.
Дія цієї статті поширюється виключно на тих учасників
договорів про спільну діяльність, відповідно до яких вартість
вкладу підприємств, частка держави у статутному капіталі яких
50 відсотків та більше, господарських товариств, 50 відсотків та
більше акцій (часток, паїв) яких знаходяться у статутних капіталах
інших господарських товариств, акціонером яких є держава і володіє
в них контрольним пакетом акцій, а також дочірніх підприємств,
представництв та філій таких підприємств і товариств, становить 50
відсотків та більше загальної вартості вкладів учасників договорів
про спільну діяльність. { Закон доповнено статтею 4-1 згідно із Законом N 2856-VI
( 2856-17 ) від 23.12.2010 }
Стаття 5. Принципи державної політики в нафтогазовій галузі
Державна політика в нафтогазовій галузі базується на
принципах:
державного управління в нафтогазовій галузі;
державного регулювання діяльності в нафтогазовій галузі;
збереження цілісності та забезпечення надійності і
ефективності функціонування Єдиної газотранспортної системи
України, єдиного диспетчерського (оперативно-технологічного)
управління нею;
створення умов для розвитку та підвищення ефективності
діяльності нафтогазової галузі;
безпеки експлуатації об'єктів нафтогазової галузі;
раціонального споживання газу, нафти та продуктів їх
переробки та впровадження енергозберігаючих технологій, включаючи
обладнання газопроводів газотурбінними та турбодетандерними
установками;
додержання єдиних державних норм, правил і стандартів усіма
суб'єктами відносин, пов'язаних з видобутком, транспортуванням,
постачанням і використанням газу, нафти та продуктів їх переробки;
забезпечення екологічно безпечного функціонування об'єктів
нафтогазової галузі;
забезпечення захисту прав та інтересів усіх суб'єктів
відносин, що виникають у зв'язку з геологічним вивченням
нафтогазоносності надр, розробкою родовищ нафти і газу, переробкою
нафти і газу, зберіганням, транспортуванням та реалізацією нафти,
газу та продуктів їх переробки, споживачів нафти і газу та
працівників галузі;
сприяння розвитку конкурентних відносин на ринку газу, нафти
та продуктів їх переробки;
забезпечення підготовки кадрів високої кваліфікації для
нафтогазової галузі;
створення умов для підтримання стабільного фінансового стану
нафтогазової галузі;
взаємної відповідальності постачальників газу, нафти і
продуктів їх переробки та споживачів;
створення умов для перспективних наукових досліджень;
забезпечення раціонального використання надр в інтересах
Українського народу і надрокористувачів;
пріоритетного використання вітчизняного науково-технічного,
технологічного та кадрового потенціалу;
додержання стандартів і вимог, необхідних для забезпечення
прозорості у видобувних галузях. { Статтю 5 доповнено абзацом
вісімнадцятим згідно із Законом N 521-VIII ( 521-19 ) від
16.06.2015 }
Розділ II
ДЕРЖАВНЕ УПРАВЛІННЯ ТА РЕГУЛЮВАННЯ
НАФТОГАЗОВОЇ ГАЛУЗІ
Стаття 6. Державне управління в нафтогазовій галузі
Верховна Рада України визначає основні напрями державної
політики у нафтогазовій галузі та здійснює законодавче регулювання
відносин у ній.
Кабінет Міністрів України та інші уповноважені на це органи
виконавчої влади в межах повноважень, визначених законом,
реалізують державну політику в нафтогазовій галузі та здійснюють
управління нею.
Стаття 7. Державне регулювання діяльності в нафтогазовій
галузі
Державне регулювання діяльності в нафтогазовій галузі
здійснюється шляхом встановлення загальних правил здійснення цієї
діяльності суб'єктами підприємницької діяльності, надання ліцензій
на здійснення окремих видів діяльності, спеціальних дозволів на
користування нафтогазоносними надрами та формування тарифної
політики та іншими засобами, що визначаються законами.
Основними завданнями державного регулювання нафтогазової
галузі є:
сприяння конкуренції у нафтогазовому комплексі;
забезпечення проведення цінової та тарифної політики в
нафтогазовому комплексі;
захист прав усіх суб'єктів відносин, що виникають у зв'язку з
геологічним вивченням нафтогазоносності надр, розробкою родовищ
нафти і газу, переробкою нафти і газу, зберіганням,
транспортуванням та реалізацією нафти, газу та продуктів їх
переробки, споживачів нафти і газу та працівників галузі.
Стаття 8. Антимонопольні обмеження в нафтогазовій галузі
Суб'єкти підприємницької діяльності, які здійснюють видобуток
нафти і газу, транспортування нафти трубопроводами,
транспортування і розподіл природного газу і визнані в
установленому законодавством порядку монополістами на ринках нафти
і газу, не можуть припиняти свою діяльність або зменшувати її
обсяг з метою створення дефіциту нафти чи газу, якщо необхідність
такого обмеження не встановлена чинним законодавством.
У разі виникнення спорів між сторонами угоди про транзит не
допускається припинення або скорочення транзиту нафти, газу та
продуктів їх переробки підприємством трубопровідного транспорту до
вирішення спору в суді, якщо інше не передбачено відповідною
угодою.
Розділ III
ПОВНОВАЖЕННЯ ОРГАНІВ МІСЦЕВОГО САМОВРЯДУВАННЯ
Стаття 9. Повноваження органів місцевого самоврядування
До повноважень органів місцевого самоврядування у відносинах,
пов'язаних з геологічним вивченням нафтогазоносності надр,
розробкою родовищ нафти і газу, переробкою нафти і газу,
зберіганням, транспортуванням та реалізацією нафти, газу та
продуктів їх переробки, в межах їх компетенції належить:
надання відповідно до законодавства згоди на розміщення на
відповідній підпорядкованій їм території об'єктів нафтогазового
комплексу, сфера екологічного впливу діяльності яких згідно з
діючими нормативами включає відповідну територію;
( Абзац третій частини першої статті 9 виключено на підставі
Закону N 1578-IV ( 1578-15 ) від 04.03.2004 )
участь у розробці комплексних планів нафтогазопостачання
споживачів на підпорядкованій їм території;
участь у розробці і реалізації системи заходів щодо роботи
об'єктів нафтогазової галузі у надзвичайних умовах;
інші повноваження, визначені законом.
Органи місцевого самоврядування не мають права втручатися в
господарську діяльність суб'єктів, що здійснюють геологічне
вивчення нафтогазоносності надр, розробку родовищ нафти і газу,
переробку нафти і газу, зберігання, транспортування та реалізацію
нафти, газу та продуктів їх переробки, крім випадків, передбачених
чинним законодавством.
Розділ IV
ОСОБЛИВОСТІ ПРАВОВІДНОСИН У СФЕРІ КОРИСТУВАННЯ
НАФТОГАЗОНОСНИМИ НАДРАМИ
Стаття 10. Право власності на нафту і газ
Право власності на природні ресурси нафти і газу, які
знаходяться в межах території України, її територіальних вод та
виключної (морської) економічної зони, належить Українському
народу.
Нафта і газ, видобуті користувачем нафтогазоносних надр і
повернуті в надра для зберігання, технологічних цілей або
запобігання їх знищенню, належать користувачу нафтогазоносними
надрами, якщо інше не передбачено цим Законом або угодою про умови
користування нафтогазоносними надрами.
Після закінчення строку дії спеціального дозволу на
користування нафтогазоносними надрами державне майно, що було
надане у користування власнику цього дозволу, повертається
державі. Споруди, обладнання та інші активи, що були створені
власником спеціального дозволу на користування нафтогазоносними
надрами в процесі здійснення підприємницької діяльності в
нафтогазовій галузі, є його власністю і після закінчення строку
дії спеціального дозволу на користування нафтогазоносними надрами
можуть використовуватися ним на власний розсуд.
Стаття 11. Спеціальні дозволи на користування
нафтогазоносними надрами
Користування нафтогазоносними надрами, пошук і розвідка
родовищ нафти і газу, їх експлуатація, спорудження та експлуатація
підземних сховищ для зберігання нафти і газу здійснюються лише за
наявності спеціальних дозволів на користування нафтогазоносними
надрами, що надаються центральним органом виконавчої влади, що
реалізує державну політику у сфері геологічного вивчення та
раціонального використання надр, на умовах, визначених чинним
законодавством.
Спеціальний дозвіл на користування нафтогазоносними надрами
має містити зокрема:
відомості про отримувача спеціального дозволу на користування
нафтогазоносними надрами, вид робіт, на проведення яких він
видається;
визначення меж ділянки нафтогазоносних надр, що надаються в
користування;
строк дії спеціального дозволу на користування
нафтогазоносними надрами;
перелік обов'язкових додатків, у тому числі угоду про умови
користування нафтогазоносними надрами.
Стаття 12. Принципи надання спеціальних дозволів на
користування нафтогазоносними надрами
Надання спеціальних дозволів на користування нафтогазоносними
надрами здійснюється з додержанням принципів:
відкритості конкурсної системи при виборі переможця конкурсу
на отримання спеціальних дозволів на користування нафтогазоносними
надрами;
наявності у заявника відповідної кваліфікації,
матеріально-технічних та фінансових можливостей для користування
нафтогазоносними надрами;
забезпечення державою гарантій власникам спеціальних дозволів
на користування нафтогазоносними надрами та захист їх інтересів
відповідно до законодавства протягом усього строку дії
спеціального дозволу на користування нафтогазоносними надрами;
забезпечення власниками спеціальних дозволів на користування
нафтогазоносними надрами взятих на себе зобов'язань, передбачених
чинним законодавством та спеціальним дозволом на користування
нафтогазоносними надрами;
забезпечення максимально ефективного і раціонального
використання нафтогазоносних надр;
платності надання спеціальних дозволів на користування
нафтогазоносними надрами;
погодження центральним органом виконавчої влади, що реалізує
державну політику у сфері геологічного вивчення та раціонального
використання надр умов конкурсів по кожній ділянці нафтогазоносних
надр з органами місцевого самоврядування, а на користування
нафтогазоносними надрами з метою промислової розробки - і із
центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну
політику у сфері промислової безпеки та державного гірничого
нагляду. { Абзац восьмий статті 12 в редакції Закону N 1578-IV
( 1578-15 ) від 04.03.2004; із змінами, внесеними згідно із
Законом N 5460-VI ( 5460-17 ) від 16.10.2012 }
Стаття 13. Види спеціальних дозволів на користування
нафтогазоносними надрами
На користування нафтогазоносними надрами надаються такі види
спеціальних дозволів:
на геологічне вивчення нафтогазоносних надр, у тому числі
дослідно-промислову розробку родовищ;
на геологічне вивчення нафтогазоносних надр, у тому числі
дослідно-промислову розробку родовищ з подальшим видобуванням
нафти і газу (промисловою розробкою родовищ); ( Частину першу
статті 13 доповнено абзацом третім згідно із Законом N 1578-IV
( 1578-15 ) від 04.03.2004 )
на видобування нафти і газу (промислову розробку родовищ);
на будівництво та експлуатацію підземних споруд, не
пов'язаних з видобуванням корисних копалин, у тому числі підземних
сховищ нафти чи газу та споруд для захоронення відходів
виробництва нафтогазової галузі і супутніх вод.
Видобування не придатних для побутового використання
мінералізованих підземних вод для потреб нафтогазової галузі та
захоронення супутніх і стічних вод у нафтогазоносних пластах та
пластах, насичених мінералізованими водами, що не придатні для
господарського і побутового використання, в межах цієї ділянки
здійснюються користувачами нафтогазоносних надр без спеціального
дозволу на водокористування.
Придатність мінералізованих підземних вод для побутового та
господарського використання встановлюється центральним органом
виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері
санітарного та епідемічного благополуччя населення. { Частина третя статті 13 із змінами, внесеними згідно із Законом
N 5460-VI ( 5460-17 ) від 16.10.2012 }
Користувач нафтогазоносними надрами, який має спеціальний
дозвіл на видобування нафти і газу, має право проводити в межах
наданої йому ділянки надр пошук і розвідку нових покладів нафти і
газу.
Користувач нафтогазоносними надрами, який має спеціальний
дозвіл на створення і використання підземних сховищ газу, нафти та
продуктів їх переробки, може без укладання додаткової угоди
здійснювати на одержаній ділянці надр додаткове геологічне
вивчення (дорозвідку) об'єктів, у яких планується створити
підземні сховища.
Стаття 14. Порядок надання спеціальних дозволів
на користування нафтогазоносними надрами
Спеціальні дозволи на користування нафтогазоносними надрами
надаються переможцям аукціонів, крім випадків, визначених
Кабінетом Міністрів України, центральним органом виконавчої влади,
що реалізує державну політику у сфері геологічного вивчення та
раціонального використання надр. Порядок проведення аукціонів з
продажу спеціальних дозволів на користування надрами ( 594-2011-п
) та порядок їх надання ( 615-2011-п ) встановлюються Кабінетом
Міністрів України.
Власник спеціального дозволу на користування нафтогазоносними
надрами не може дарувати, продавати або в інший спосіб відчужувати
права, надані йому спеціальним дозволом на користування
нафтогазоносними надрами, іншій юридичній чи фізичній особі, в
тому числі передавати їх до статутних капіталів створюваних за
його участю суб'єктів господарювання, а також вноситись як вклад у
спільну діяльність. { Стаття 14 із змінами, внесеними згідно із Законом N 1578-IV
( 1578-15 ) від 04.03.2004; в редакції Закону N 2856-VI
( 2856-17 ) від 23.12.2010 }
{ Щодо зупинення дії статті 14 див. Закони N 1344-IV ( 1344-15 )
від 27.11.2003, N 2285-IV ( 2285-15 ) від 23.12.2004, N 2505-IV
( 2505-15 ) від 25.03.2005, N 3235-IV ( 3235-15 ) від 20.12.2005,
N 489-V ( 489-16 ) від 19.12.2006, N 107-VI ( 107-17 ) від
28.12.2007, N 309-VI ( 309-17 ) від 03.06.2008, N 2154-VI
( 2154-17 ) від 27.04.2010, N 2774-VI ( 2774-17 ) від 03.12.2010 }

{ Статтю 15 виключено на підставі Закону N 2856-VI
( 2856-17 ) від 23.12.2010 }

{ Статтю 16 виключено на підставі Закону N 2856-VI
( 2856-17 ) від 23.12.2010 }

Стаття 17. { Зупинення дії по Закону N 107-VI ( 107-17 ) від
28.12.2007 (ст.67) виключено на підставі Закону
N 309-VI ( 309-17 ) від 03.06.2008 }
{ Дію статті 17 зупинено на 2008 рік в частині
умов надання спеціальних дозволів на
користування надрами згідно із Законом N 107-VI
( 107-17 ) від 28.12.2007 - пункт про зупинення
дії визнано неконституційним згідно з Рішенням
Конституційного Суду N 10-рп/2008 ( v010p710-08 )
від 22.05.2008 }
{ Дію статті 17 зупинено на 2007 рік в частині
умов надання спеціальних дозволів на
користування надрами згідно із Законом N 489-V
( 489-16 ) від 19.12.2006 }
{ Дію статті 17 зупинено на 2006 рік в частині
умов надання спеціальних дозволів (ліцензій) на
користування надрами згідно із Законом N 3235-IV
( 3235-15 ) від 20.12.2005 }
{ Дію статті 17 зупинено на 2005 рік щодо умов
надання спеціальних дозволів (ліцензій) на
користування надрами згідно із Законами
N 2285-IV ( 2285-15 ) від 23.12.2004, N 2505-IV
( 2505-15 ) від 25.03.2005 }
{ Дію статті 17 зупинено на 2004 рік щодо умов
надання спеціальних дозволів (ліцензій) на
користування надрами згідно із Законом N 1344-IV
( 1344-15 ) від 27.11.2003 }
Строк дії спеціальних дозволів на користування
нафтогазоносними надрами
Спеціальний дозвіл на користування нафтогазоносними надрами
надається на такий строк для:
геологічного вивчення нафтогазоносних надр, у тому числі
дослідно-промислової розробки родовищ на суші - не більш як на 5
років, на континентальному шельфі та у межах виключної (морської)
економічної зони України - 10 років; ( Абзац другий частини першої
статті 17 в редакції Закону N 1578-IV ( 1578-15 ) від 04.03.2004 )
видобутку нафти і газу (промислової розробки родовищ) на суші
- не більш як на 20 років, на континентальному шельфі та у межах
виключної (морської) економічної зони України - не більш як на 30
років; ( Абзац третій частини першої статті 17 в редакції Закону
N 1578-IV ( 1578-15 ) від 04.03.2004 )
геологічного вивчення нафтогазоносних надр з подальшою
промисловою розробкою виявлених родовищ - на строк, що охоплював
би період дії окремих спеціальних дозволів на геологічне вивчення
нафтогазоносних надр і на видобування нафти і газу (промислову
розробку родовищ), але не більш як на 20 років на суші і не більш
як на 30 років на континентальному шельфі та в межах виключної
(морської) економічної зони України; ( Абзац четвертий частини
першої статті 17 в редакції Закону N 1578-IV ( 1578-15 ) від
04.03.2004 )
спорудження та експлуатації підземних сховищ нафти чи газу -
не більш як на 50 років. ( Абзац п'ятий частини першої статті 17 в
редакції Закону N 1578-IV ( 1578-15 ) від 04.03.2004 )
Користувач нафтогазоносними надрами, який належно виконував
вимоги та умови, передбачені спеціальним дозволом на користування
нафтогазоносними надрами та угодою про користування
нафтогазоносними надрами, має право на продовження строку дії
цього дозволу.
Строк дії спеціального дозволу на користування
нафтогазоносними надрами починається з дня одержання спеціального
дозволу на користування нафтогазоносними надрами, якщо в ньому не
передбачено інше. Користувач нафтогазоносними надрами зобов'язаний
приступити до проведення робіт на визначеній ділянці
нафтогазоносних надр не пізніше ніж через 180 календарних днів з
моменту початку строку дії спеціального дозволу на користування
нафтогазоносними надрами.
Стаття 18. Надання земельних ділянок для потреб нафтогазової
галузі
Надання земельних ділянок у користування для потреб
нафтогазової галузі здійснюється у порядку, встановленому
земельним законодавством України.
Стаття 19. Вимоги до ділянок, на які надаються спеціальні
дозволи на користування нафтогазоносними надрами
Ділянки, на які надаються спеціальні дозволи на користування
нафтогазоносними надрами, повинні обмежуватися відповідною площею
і глибиною. Повний або частковий збіг ділянок для однакових видів
користування нафтогазоносними надрами (крім геологічного вивчення
нафтогазоносних надр) не допускається.
Для видобування і зберігання нафти і газу ділянки
нафтогазоносних надр повинні повністю охоплювати виявлене родовище
нафти чи газу або створене підземне сховище.
Розміри ділянки нафтогазоносних надр, яка надається для
видобування нафти і газу, повинні відповідати розміру родовища.
Розміри і межі ділянок, що надаються у користування,
встановлюються центральним органом виконавчої влади, що реалізує
державну політику у сфері геологічного вивчення та раціонального
використання надр відповідно до законодавства.
Максимальна площа ділянок, які надаються для геологічного
вивчення нафтогазоносних надр, не може перевищувати 500 квадратних
кілометрів, для ділянок Чорного моря не може перевищувати 1000
квадратних кілометрів. На умовах угод про розподіл продукції площа
ділянок може визначатися Кабінетом Міністрів України. ( Частина
п'ята статті 19 в редакції Закону N 1578-IV ( 1578-15 ) від
04.03.2004 )
Якщо виявлене родовище або створене підземне сховище виходить
за межі ділянки нафтогазоносних надр, наданої у користування з
метою геологічного вивчення, за заявкою користувача
нафтогазоносними надрами розмір цієї ділянки може бути збільшено
для цієї ж мети без проведення конкурсу, якщо суміжна ділянка
нафтогазоносних надр не надана в користування.
Стаття 20. Основні права та обов'язки користувачів
нафтогазоносними надрами
Власник спеціального дозволу на користування нафтогазоносними
надрами має право:
використовувати надану йому ділянку нафтогазоносних надр для
здійснення виключно того виду діяльності, що зазначений у
спеціальному дозволі на користування нафтогазоносними надрами;
залучати на підрядних умовах виконавців окремих видів робіт,
пов'язаних з користуванням нафтогазоносними надрами, які мають
технічні можливості, що відповідають вимогам чинного
законодавства, за умови прийняття ними відповідальності за
порушення екологічних стандартів і вимог;
вести, припиняти свою діяльність на ділянці нафтогазоносних
надр на умовах, визначених цим Законом та угодою про умови
користування нафтогазоносними надрами.
Власник спеціального дозволу на користування нафтогазоносними
надрами зобов'язаний:
забезпечити повноту геологічного вивчення, раціональне
комплексне використання і охорону нафтогазоносних надр згідно з
угодою про умови користування нафтогазоносними надрами та
програмою робіт;
додержуватися вимог законодавства України, чинних стандартів,
правил, норм виконання робіт, пов'язаних з користуванням
нафтогазоносними надрами;
створити безпечні для працівників і населення умови
проведення робіт, пов'язаних з користуванням нафтогазоносними
надрами;
відшкодовувати збитки, заподіяні підприємствам, установам,
організаціям, громадянам та довкіллю;
надавати та оприлюднювати інформацію про загальнодержавні та
місцеві податки і збори, інші платежі, а також про виробничу
(господарську) діяльність, необхідну для забезпечення прозорості у
видобувних галузях, відповідно до порядку ( 1039-2015-п ),
затвердженого Кабінетом Міністрів України. { Частину другу статті
20 доповнено абзацом шостим згідно із Законом N 521-VIII
( 521-19 ) від 16.06.2015 }
Додатковий перелік прав та обов'язків власника спеціального
дозволу на користування нафтогазоносними надрами визначається
угодою про умови користування нафтогазоносними надрами.
Стаття 21. Надання спеціальних дозволів на користування
нафтогазоносними надрами для створення та
використання підземних сховищ нафти, газу та
продуктів їх переробки
Надання спеціальних дозволів на створення та використання
підземних сховищ здійснюється на підставі техніко-економічного
обгрунтування доцільності їх створення в порядку, передбаченому
цим Законом.
Стаття 22. Особливості надання спеціальних дозволів на
користування нафтогазоносними надрами в межах
територіальних вод та виключної (морської)
економічної зони України
На ділянках нафтогазоносних надр, що знаходяться в межах
територіальних вод та виключної (морської) економічної зони
України і на використання яких отримано спеціальний дозвіл,
ведення робіт здійснюється відповідно до особливого режиму, який
встановлюється власником спеціального дозволу за погодженням із
центральними органами виконавчої влади, що забезпечують реалізацію
державної політики у сферах захисту державного кордону та охорони
суверенних прав України в її виключній (морській) економічній
зоні, безпеки на морському та річковому транспорті, рибного
господарства, та центральним органом виконавчої влади, що
забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері
охорони навколишнього природного середовища. { Частина перша статті 22 в редакції Закону N 1578-IV ( 1578-15 )
від 04.03.2004; із змінами, внесеними згідно із Законом N 5460-VI
( 5460-17 ) від 16.10.2012 }
Надання у користування нафтогазоносних надр в межах виключної
(морської) економічної зони України здійснюється з урахуванням
правового режиму морських просторів.
Одержання спеціального дозволу на користування ділянкою
нафтогазоносних надр, що знаходиться в межах територіальних вод
або виключної (морської) економічної зони України, означає
одночасне набуття права на користування акваторією в межах цієї
ділянки для проведення робіт, передбачених спеціальним дозволом на
користування нафтогазоносними надрами. У разі неможливості
розмістити відповідні технологічні споруди для користування
нафтогазоносними надрами в межах акваторії ділянки нафтогазоносних
надр ці споруди розміщуються в акваторії поза межами ділянки
нафтогазоносних надр. Розміщення будь-яких технологічних споруд
для користування нафтогазоносними надрами протягом усього строку
дії спеціального дозволу на користування нафтогазоносними надрами
в межах територіальних вод та виключної (морської) економічної
зони України погоджуються центральними органами виконавчої влади,
що забезпечують реалізацію державної політики у сферах захисту
державного кордону та охорони суверенних прав України в її
виключній (морській) економічній зоні, безпеки на морському та
річковому транспорті, рибного господарства, та центральним органом
виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну
політику у сфері охорони навколишнього природного середовища.

  Пошук Знайти слова на сторiнцi:     
* тiльки українськi (або рос.) лiтери, мiнiмальна довжина слова 3 символи...

Сторінки:  [ 1 ]  2
наступна сторінка »